یکی از مهمترین موضوعات در هر خانواده سبد کالاهای مصرفی است. همانطور که می‌دانید دومین بخش مهم از هزینه یک خانوار شهری در ایران پس از مسکن (با سهم ۴۵ درصدی) مربوط به محصولات سوپرمارکتی FMCG است و بطور کلی حداقل ۷۵ درصد از درآمد خانواده شهری صرف این دو گروه می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع ما در بخش تحقیقات بازاریابیسامانه خدمات آنلاین اتیکت  به همراه اپلیکیشن تحقیقات نظربازار اقدام به بررسی رفتار خرید محصولات سوپرمارکتی (خوارکی) در شهریور ماه ۱۳۹۶ کردیم.
از چه نوع فروشگاهی محصولات سوپرمارکتی خود را خریداری می‌کنید؟
با توجه به تحقیقات سوپرمارکت آنلاین اتیکت اولین فروشگاه سوپرمارکتی زنجیره‌ای در سال ۱۳۷۳ در تهران با نام شهروند Shahrvand افتتاح شد و نقطه عطف تغییر رویکرد خرید مصرف‌کننده ایرانی با افتتاح هایپراستار Hyperstar در تهران، به عنوان اولین فروشگاه زنجیره‌ای بین‌المللی، به اوج خود رسید. طبق نظرسنجی انجام شده ۴۰ درصد از خرید مصرف‌کنندگان ایرانی در تابستان ۱۳۹۶ از این نوع فروشگاه‌ها است. فروشگاه‌های رفاه، سپه، اتکا و… از این دست فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ هستند.

همچنین در تغییر رفتار خرید مصرف‌کننده ایرانی و با توجه به گسترش فروشگاه‌های همیشه تخفیف همچون افق کوروش (متعلق به گروه صنعتی گلرنگ)، جانبو (متعلق به اورست مدرن پارس)، هفت (متعلق به گروه صنعتی گلستان)، سون تن (متعلق به گروه سولیکو) و … نتیجه این تغییرات در آمار بدست آمده مشهود است. طبق آمار نظرسنجی گروه اتیکت آنلاین  ۲۹ درصد از خرید محصولات سوپرمارکتی از فروشگاه‌های همیشه تخفیف اتفاق می‌افتد.

اما جایگاه فروشگاه‌های سنتی(سوپرمارکت های محله ای ) همچنان با ۲۹ درصد نیز سهم قابل ملاحظه‌ای از این بازار را در اختیار دارد. از مهمترین عوامل داشتن سهم ۲۹ درصدی، وجود تعداد زیادی از این نوع فروشگاه و دسترسی سریع به آنها است. در این حوزه و با توجه به تغییراتی که در بازار خرده‌فروشی اتفاق افتاده است، برخی از این فروشگاه زیر چتر نام یکسان یاران دریان در حال فعالیت هستند.

سوال اتیکتی : تعداد مراجعه هفتگی به سوپر مارکت و میزان خرید ماهیانه از آن چقدر است؟

به گزارش بانک مرکزی و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما با توجه به متوسط درآمد ماهانه هر خانوار شهری با مبلغی در حدود ۳ میلیون و ۲۶۹ هزار تومان و تعداد خانوار معادل ۳/۳ نفر آمار بدست آمده به شرح زیر است:
۵۷ درصد از خانوارها بطور متوسط تا ۱۵۰هزار تومان برای هر نفر در ماه هزینه می‌کنند یعنی ۵۰۰ هزار تومان برای تقریباً سه‌پنجم خانوار تهرانی صرف خرید سوپرمارکتی می‌شود. از طرفی ۲۵ درصد از این جمعیت آماری دوبرابر (یعنی یک میلیون تومان در ماه) صرف خرید محصولات سوپرمارکتی می‌کنند و ۷ درصد از خانوار تهرانی نزدیک به دومیلیون تومان در ماه برای خرید محصولات سوپرمارکتی هزینه می‌کنند.

بر اساس تحقیقات سامانه خدمات آنلاین اتیکت ، رفتار خرید مصرف‌کننده محصولات سوپرمارکتی بطور هفتگی بدین صورت است که ۴۷ درصد یکبار در هفته و ۲۳ درصد سه بار در هفته خرید محصولات سوپرمارکتی دارند. بدین ترتیب تاثیر فروشگاه‌های بزرگ سوپرمارکتی در تغییر عادت خانوارها نمایان می‌شود.

سوال اتیکتی : هزینه شما در سوپرمارکت صرف خرید کدام دسته از کالاها می‌شود؟

اما یکی از مهمترین موضوعات بررسی شده در این پرسشنامه مربوط به میزان مصرف انواع کالاهای مصرفی بوده است. در نحوه تقسیم هزینه‌های سوپرمارکتی ۲۷ درصد مربوط به کالاهای اساسی است که بسیار نزدیک به نتایج مرکز آمار ایران است و ۳۱ درصد آن نیز مربوط به کالاهای لبنی است. شوینده‌ها با ۱۶ درصد از این هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند و نوشیدنی‌ها نزدیک به ۱۵درصد و تنقلات ۱۰درصد سهم از این هزینه را در سبد مصرفی خانوار کلان شهر تهران دارند.

سوال اتیکتی :چه عواملی در هنگام خرید محصولات سوپرمارکتی برای شما بیشتر تاثیرگذار است؟

اما عوامل تاثیرگذار در رفتار خرید مشتری محصولات سوپرمارکتی بسیار متفاوت از کالاهای دیگر است. تخفیفات روی محصولات با ۴۷ درصد اثربخش‌ترین استراتژی بازاریابی در این حوزه محسوب می‌شود و نام تجاری (برند) با ۳۷درصد رتبه دوم را در رفتار خرید مصرف‌کننده دارد. علیرغم عملکرد برندها با ارائه قرعه‌کشی‌های متفاوت در جلب مشتریان در این حوزه تنها ۵درصد از مخاطبین این نظرسنجی آن‌را اثربخش می‌دانند.

سوال اتیکتی : کدام نوع تبلیغات در میزان آگاهی‌رسانی و خرید یک محصول سوپرمارکتی برای شما اثرگذار است؟

در بررسی عوامل تبلیغات تاثیرگذار بر خرید، تبلیغات تلویزیونی (صدا و سیما) بیشترین تاثیر را در بین مخاطبین محصولات سوپرمارکتی دارند و بعد از تبلیغات فروشگاهی ، تبلیغات دیجیتال (تبلیغات اینترنتی) رتبه سوم را دارد.


به نظر سوپرمارکت های زنجیره ای اتیکت : تاثیر زندگی دیجیتال در ایران موجب ترغیب برندها برای حضور در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شده است بطوریکه اکثر برندهای ایرانی فعالیت مستمری در این حوزه دارند، مخصوصاً شبکه اجتماعی اینستاگرام و پیام‌رسان تلگرام، از مهمترین این فضاهای دیجیتالی هستند.
با این وجود بنا به نظرسنجی انجام شده توسط آیمارکتور و نظربازار، در بین انواع محتوای تولید شده توسط برندها در فضای دیجیتال، ۴۳ درصد مخاطبین محتوای عکس و ویدئو مرتبط با محصول را می‌پسندند و ۱۷ درصد محتوای آموزشی را به محتواهایی همچون مسابقات یا کمپین‌های دوره‌ای ترجیح می‌دهند.

سوال اتیکتی :محبوب‌ترین راه ارتباطی یک برند با شما کدام است؟

یکی از مهمترین تغییراتی که در جامعه ما اتفاق افتاده است، در نوع ارتباط بین مصرف‌کننده با برند است به شکلی که طی نظرسنجی که انجام شده است، بیش‌از ۴۵ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی، شبکه‌های اجتماعی را به عنوان محبوب‌ترین راه ارتباط با برند مورد علاقه خود می‌دانند.
وب‌سایت برند یکی دیگر از ابزارهایی است که مصرف‌کننده می‌تواند از آن برای ارتباط با برند استفاده می‌کند. در مجموع بیش‌از ۵۵ درصد از سهم ارتباط با برند می‌تواند از طریق دنیای دیجیتال اتفاق می‌افتد و مصرف‌کننده از این روش رضایت دارد.
تلفن ارتباط با مشتریان نیز با بیش از ۱۳ درصد در جایگاه بعدی روش‌های برقراری ارتباط قرار دارد.

شرکت‌ها و برندهای محترم جهت دریافت جزییات مربوط به این تحقیق و آمار خام مربوط به این نظرسنجی با آیمارکتور یا نظربازار تماس بگیرید.

اطلاعات مرتبط با نظرسنجی
زمان نظرسنجی: نیمه دوم مرداد ماه ۱۳۹۶ – دور اول
جامعه آماری: ۵۰۰ نفر ( مرد و زن )
منطقه جغرافیایی: شهر تهران

منابع:
۰ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
۰ مرکز آمار ایران
۰ خبرگزاری صدا و سیما

http://www.imarketor.com/%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D9%BE%D8%B1%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7/