مقاله تحلیلی سامانه خدمات آنلاین اتیکت از سوپرمارکت های آنلاین و چرایی و چیستی هر یک:

سوپر مارکت اینترنتی نیز به واسطه تکنولوژی و فناوری‌های روز در تهران و پراکندگی جمعیتی تحصیل‌کرده و جوان این روزها جای خود را در بازار آنلاین باز کرده است.

همان‌طور که می‌دانید به واسطه وجود سوپرمارکت‌های محلی، هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ همچون  شهروند، رفاه اتکا- هایپراستار-هایپرمی-جانبو - هفت-کوروش ، در سطح تهران برخورد با سوپر مارکت اینترنتی به عنوان یک کسب و کار اینترنتی یک مقدار دور از ذهن بود. اما چند سوپر مارکت اینترنتی به عنوان استارت آپ فعالیت خود را شروع کردند.

اولین بار خانم نازنین دانشور مدیر مجموعه تخفیفان ۱۳۸۸ با نام میدونک در تهران (شهرک غرب) راه‌اندازی کرد. این وب سایت همانند تخفیفان یک marketplace بود یعنی بدون هیچ انبار و کالایی، واسطه‌ای بین مصرف‌کنندگان و سوپرمارکت‌ها بود. اما به دلیل عدم هماهنگی‌های لازم در تحویل، ارسال سفارش، منصرف شدن کاربران و حجم زیاد سفارش‌ها بعد از مدتی فعالیت منجر به متوقف شدن این پروژه شد.

چنین تجربه‌ای را مجموعه سایت‌ آپارات متعلق به شرکت فناوران ایده پرداز صبا و مدیریت آقای محمد جواد شکوری مقدم نیز داشته است. اما به دلایل زیادی و عدم آشنایی افراد با کسب و کار اینترنتی و سوپر مارکت اینترنتی این پروژه نیز متوقف شد.

بعد از سال‌ها در اواخر سال ۱۳۹۴ مجدد زمزمه چند کسب و کار اینترنتی در حوزه سوپر مارکت آنلاین خبرساز شد. که در بخش پایانی هر کدام را به دقت بررسی خواهیم کرد.

اما موضوعی که الان مطرح است این کسب و کار اینترنتی یعنی سوپر مارکت اینترنتی تا چه اندازه می‌تواند رضایت مشتریان را تامین کند. همان طور که می‌دانید در شهرهای بزرگ به دلیل حجم ترافیک سنگین روزانه و آلودگی‌های صوتی و هوا خیلی از ما دوست داریم بدون دردسر از طریق اپلیکیشن موبایل و سایت نیازهای خود را تامین نماییم.

همان طور که می‌دانید در ابتدا افرادی هستند که به واسطه جدید بودن یک ایده چندین بار خرید می‌کنند. ولی اگر این سوپر مارکت اینترنتی نتواند استانداردهای لازم در جهت تامین رضایت مشتریان خود انجام دهد، چندان امیدی به موفقیت این نوع کسب و کار اینترنتی نمی‌ماند.

چرا که در برخی از محله‌های تهران شما هم می‌توانید با سفارش تلفنی و پرداخت در محل این نوع نیازهای مصرفی روزانه خود را خریداری کنید. برای این که بتوانیم یک کسب و کار اینترنتی موفقی را ایجاد کنیم، نیازمند ایجاد مزیت رقابتی هستیم که افراد را مجاب کند تا خرید‌های خود را بارها تکرار کنند.

اما این مزیت رقابتی در سوپر مارکت اینترنتی به عنوان یک کسب  و کار اینترنتی چه گزینه‌های  است که منجر به وفاداری مشتریان فعلی و خرید مشتریان بالقوه هست:

    1. معمولا خیلی از افراد در شهرهای بزرگ به دلیل سرانه زیاد هزینه‌های زندگی، مجبورند تا زمان زیادی را به اضافه‌کاری اختصاص دهند. به همین دلیل و خستگی ناشی از فعالیت مستمر روزانه یکی از دلایلی است که افراد به سوپر مارکت اینترنتی روی می‌آورند. بنابراین باید روی این چنین افراد و خانم‌های شاغل بیشتر تمرکز کنند و سوپر مارکت اینترنتی خود را به این گروه بزرگ از جمعیت تهران معرفی نمایند.
    2. سوپرمارکت‌های محلی و هایپرمارکت‌ها به دلیل فضای کم فروشگاه، مقرون به صرفه بودن، حاشیه سود و … برخی از برندهای خاص را ارایه می‌دهند. پس عامل دوم می‌تواند ایجاد دسته‌بندی‌های متنوع از برندهای غذایی و بهداشتی در سوپر مارکت اینترنتی باشد. یک سوپر مارکت آنلاین باید حجم بیشتری از اجناس مختلف روزانه را در سبد کالایی خود قرار دهد. تا افراد به راحتی بتوانند مایحتاج روزانه خود ار از این کسب و کار اینترنتی تامین نمایند.
    3. موضوع اصلی که در ابتدا خیلی می‌تواند در جلب رضایت مشتریان اولیه سوپر مارکت اینترنتی تاثیرگذار باشد، ارایه تخفیف‌های ویژه به مناسبت‌های مختلف به مشتریان بالقوه خود است. یعنی موضوع زیر قیمت مصرف‌کننده خیلی در یک کسب و کار اینترنتی حایز اهمیت است که باید با تامین‌کنندگان سوپر مارکت آنلاین هماهنگی‌های لازم صورت گیرد. پس باید به عنوان مدیر چنین کسب و کار اینترنتی داشتن لیست قیمت روزانه و بررسی نوسانات بازار در طول هفته الزامی است.
    4. اجرای سوپر مارکت اینترنتی به صورت Marketplace از خیلی جهات سریع‌تر از e-commerce نتیجه خواهد داد. چرا که شما به صاحبان این کسب و کارها کمک خواهید کرد که فروش بیشتری را در صورت همکاری با شما داشته باشند. اما نیازمند تدوین یک استراتژی خلاقانه در این خصوص اهمیت زیادی در کسب و کار اینترنتی دارد که با ایجاد امکان امتیاز دادن به هر کدام از این ‌تامین‌کنندگان از سوی مصرف‌کنندگان می‌تواند خیلی موثر باشد. همچنین می‌توانید ماهانه به فروشندگان برتر هم جوایزی را اختصاص دهید.
    5. سوپر مارکت اینترنتی برای افزایش فروش اینترنتی در کسب و کار اینترنتی و در نهایت افزایش سود باید با استفاده از طرح‌های تشویقی و ترویجی مشتریان خود را دعوت به خرید حجمی و مورد نیاز ماهانه نماید. تا هم تخفیف بیشتری به مشتریان خود اختصاص دهد و این طوری هم مدیران کسب و کارهای سوپر مارکتی را می‌تواند با حجم فروش بیشتر سود بیشتری را کسب نمایند.
    6. سوپر مارکت اینترنتی راهکارهایی را برای شناسایی و پیش‌بینی میزان مصرف و گرایش افراد به برندها را انجام دهد. همچنین افراد از پنل کاربری شخصی برخوردار باشند تا بتوانند برنامه‌ریزی خرید را متناسب با بودجه تخصیصی ماهیانه انجام دهند. همچنین برخی از برندها را دوست داشته باشند خرید کنند ولی به واسطه درآمد محدود نتوانند در آن لحظه خرید نمایند که با نشان‌گذاری در جشنواره‌های تخفیف فصلی می‌توانید فروش این نوع محصول‌ها را در سوپر مارکت اینترنتی نیز بالا برد.
    7. برای انجام بازاریابی دهان به دهان در سوپر مارکت اینترنتی، به واسطه تخفیف‌های معرفی دوستان و قرعه‌کشی ماهیانه مشتریان فعلی خود را ترغیب کنید. چون این مشتریان قبلا تجربه خرید از شما را داشتند، دوستان این افراد در کسب و کار اینترنتی راحت‌تر به شما اعتماد خواهند کرد.
    8. با فراهم کردن محیطی کاملا تعاملی در سوپر مارکت آنلاین سعی کنید، افراد را در شبکه‌های اجتماعی متعلق به کسب و کار اینترنتی تشویق به نظر دادن در مورد برند خودتان نمایید. با طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند اینستاگرام افراد را با هشتگ خاص به تولید محتوا ترغیب نمایید.
    9. در یک سوپر مارکت اینترنتی باید سیستم شکایت مشتریان قویی با تلفن رایگان فراهم شود. تا کسب و کار اینترنتی قبل از هر پیشامدی بتوانیم آن را پیش‌بینی و حل نماییم. چرا که سیستم مجازی به واسطه گستردگی بازار خود از حساسیت بیشتری نیز برخوردار هست.
    10. سیستم توزیع منظم و پیشرفته‌ای را در سوپر مارکت اینترنتی فراهم کنید حتی در ساعت معینی پخش را طوری مدیریت کنید که افراد بدانند در چه ساعتی باید سفارش را ثبت کنند تا زودتر آن را دریافت نمایند. مخصوصا برای ساعاتی که ترافیک سفارش زیادی نیست حتمن برنامه‌ریزی ترویجی را پیاده‌سازی نمایید. که از تمامی ظرفیت خود استفاده نمایید.

سوپر مارکت اینترنتی و هر کسب و کار اینترنتی علاوه بر این که می‌توانند به مشتریان زیادی محصول و خدمت خودشان را ارایه دهند. بلکه به همان اندازه نیز باید از تنها سرمایه خود یعنی اعتماد مشتریان حفاظت کنند. اگر دید بلند مدتی در ایجاد فروشگاه اینترنتی و سوپر مارکت آنلاین ندارید، بالطبع خیلی زود از ادامه راه خسته خواهید شد.

اما سوپر مارکت آنلاین در کنار برخی از کسب و کار اینترنتی مطرح در ایران نیز ارایه می‌‎شود که :

  • بامیلو
  • دیجی کالا
  • فینال

که هر کدام از این کسب و کار اینترنتی یک فروشگاه اینترنتی بزرگ در سایر زمینه‌ها نیز هستند، ولی می‌خواهند از این بازار گسترده سوپر مارکت که بیشتر کالاها مصرف روزانه و جاری را نیز در سبد کالایی‌شان اجرایی کردند.

با این که بسیاری سوپر مارکت اینترنتی تخصصی جهت ارایه کالاهای مصرفی خانواده‌ها ایجاد شده‌اند، ولی ، هیچ مزیت خاصی در این سوپر مارکت اینترنتی های ایجاد شده نسبت به فروش تلفنی این کالاهای مصرفی نمی‌بینم. بیشتر این کسب و کار اینترنتی در حوزه سوپر مارکت آنلاین از روی هم کپی‌برداری ناشیانه شده‌اند. حتی بخش خاصی از بازار هدف را تعیین نکردند که این می‌توانست قابلیت خاصی به کسب و کار اینترنتی ببخشد.

اگر اوضاع به همین روال در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی پیش برود، انتظار نتایج فوق العاده را نداشته باشید. اگر واقعا می‌خواهید استارت آپ را در حوزه سوپر مارکت آنلاین ارایه دهید که دارای مزیت‌های خاصی هست الان بهترین موقع برای شروع هست. چرا که رقبای حرفه‌ای در راه‌اندازی سوپر مارکت آنلاین به چشم نمی‌خورد. البته ده مورد از ویژگی سوپر مارکت آنلاین را در بالا به آن‌ها اشاره نمودم و در پایان مطلب نیز در مورد سوپر مارکت اینترنتی دو گزینه‌ی خاص را به شما دوستان پیشنهاد خواهم کرد تا بتوانید چنین کسب و کار اینترنتی را ایجاد نمایید.

برخی از سوپر مارکت اینترنتی های برتر در تهران

۱- سوپر مارکت اینترنتی روکولند

می توان روکولند را اولین و جدی ترین سوپر مارکت اینترنتی ایران نامید! تبلیغات گسترده روکولند، تنوع محصول بسیار بالا و موجود بودن اکثر محصولات در کنار دسته بندی تمیز و یک سایت ساده و بدون پیچیدگی در کنار نماد اعتماد و لوگوی ساماندهی می تواند هر فردی را به تجربه کردن این سایت ترغیب کند.

اگر ساکن تهران باشید ممکن است خودروهای روکولند را در خیابان ها دیده باشید

خودروهای ارسال محصولات سوپر مارکت اینترنتی روکولند

روکولند یک سوپر مارکت اینترتی ریسپانسیو است و می توانید با گوشی موبایل هم سفارش خود را در این سایت تکمیل کنید. این فروشگاه حدودا بیش از ۲۰ خودروی تحویل سفارش دارد که برای مناطق مختلف روزانه بالای ۳۰۰ سفارش را ارسال می کنند.(منبع: شنیده هایی از کارکنان روکولند)

از مزایای این فروشگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

وارد شدن این فروشگاه به صنف میوه و سبزیجات حجم سبد خرید کاربران را افزایش می دهند.
دسته بندی کردن محصولات پرفروش و رژیمی از جمله قسمت های جذاب این فروشگاه می باشد.
بخش تخفیف های ویژه این فروشگاه آنلاین مواد غذایی نیز معمولا فعال است و کمپین های موازی و پیوسته را دنبال می کند.
روکولند سیستم رضایت مشتری را نیز حمایت می کند و کالای خریداری شده را در صورت عدم رضایت عودت می کند.

 

۲- سوپر مارکت اینترنتی تزول

این سوپر مارکت آنلاین همانطور که از نامش پیداست برای گروهی با نام راه کار اندیشان از تبریز می باشد که دفتر مرکزی آنها در تهران است و سرویس سوپر مارکت آنلاین را در تهران ارائه می کنند.

در اولین نگاه وب سایت و تجربه کاربری تقریبا خوبی را احساس خواهید کرد و سایت با توجه به ساختار خوبی که دارد فعال بودن خود را به شما نشان می دهد.

جستجوی سریع و مگا منو های بالای سایت کار را برای یک خرید فوری آسان کرده است، همچنین روند ثبت سفارش نیز تا حد زیادی ساده سازی شده است که این موضوع بسیار قابل توجه می باشد و کار را برای هر فردی که قصد خرید دارد آسان می کند.

در پایین سایت دانلود اپ های تزول مارکت را می بینیم که هر دوی آنها غیر فعال هستند و به زودی منتشر می شوند که این موضوع نشان می دهد این فروشگاه به زودی با اپ های خود نیز وارد بازار رقابت خواهد شد.

موجودی انبار سوپر مارکت اینترنتی تزول مارکت تقریبا تکمیل است و با فیلترهای اضافی که در بخش آرشیو قرار داده شده می توان خیلی سریعتر به محصول مدنظر رسید که این خود یک مزیت رقابتی خوب در بین رقیبان برای خرید بیشتر کاربر محسوب می شود.

اما موردی که این فروشگاه را از دیگر رقبای خود متمایز کرده است ارسال فوق سریع آن است که همینجا می توان علت استفاده از کلمه تزول را نیز درک کرد! تزول مارکت ادعا می کند سفارشات را در کمتر از ۴۵ دقیقه به صورت رایگان به دست مشتری می رساند و این خود یک مزیت بسیار قوی و مهم در این مارکت به حساب می آید، زیرا خرید ملزومات روزانه در همان روز برای خیلی از خریداران مهم است و اگر سریع کالا به دست خریدار برسد رقبا به سختی می توانند با این فروشگاه رقابت کنند.

البته باید در واقعیت این موضوع بررسی شود تا ببینیم واقعا چنین چیزی ممکن است؟

اگر شما تجربه خرید از این فروشگاه نوپا را دارید در بخش نظرات آن را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

۳- سوپر مارکت اینترنتی فن آسان

این سوپر مارکت گویا واقعا یک سوپر مارکت صرفا اینترنتی با انبار و کانال توزیع مستقل است، در نگاه اول تجربه کاربری خوب و سایت با عکس های زیبا کاربر را جذب می کند اما وقتی وارد دسته های داخلی می شوید تعداد قابل توجهی از دسته ها خالی از محصول هستند و پیشنهاد انتخاب منطقه برای دیدن محصولات موجود را خواهید دید که این یک تجربه بسیار منفی برای فرد من بود! تصور اینکه یک کالا در منطقه من موجود نباشد و در منطقه ای دیگر باشد آن هم در شهری به اندازه تهران واقعا خوشایند نیست و بهتر بود بخش انتخاب منطقه فقط برای ارسال کالا در قسمت نهایی پرسیده میشد.

اما خوب مزایای قابل توجهی هم در این فروشگاه آنلاین مواد غذایی دیده می شود که در بین آنها می توان به میانگین زمان ارسال ۳۰ دقیقه ای و حداکثر یک ساعته اشاره کرد، همچنین شماره تلفن ۴ رقمی این فروشگاه و ارسال رایگان سفارش بالای ۱۰ هزار تومان مواردی هستند که می توانند یک بازدید کننده را ترغیب به خرید کالا از این سوپر مارکت اینترنتی بکنند.

۴- سوپر مارکت اینترنتی هایپر یک

گویا هایپرکا یک استارت آپ است که بر اساس MVP توسط شتاب دهنده آواتک راه اندازی شده است، اگر نمی دانید روش MVP چیست این ویدیو را مشاهده نمایید.

سوپر مارکت آنلاین هایپرکا با توجه به آدرس اینمادی که دارد قطعا از سرویس هایی است که آواتک روی آن سرمایه گذاری کرده است و خیلی سریع با سیستم وردپرس نسخه اولیه را راه اندازی کرده اند و بعد از آن نیز اپلیکیشن را ارائه کرده اند.

تعداد محصولات موجود نسبت به رقبا بسیار پایین تر است و فقط به مناطق ۱،۲،۳،۵،۶ سرویس می دهند.

به نظر می رسد که هایپرکا هم دارای انبار مستقل نیست و با سوپر مارکت های منطقه طرف قرارداد است، اگر شما تجربه خرید از این فروشگاه را دارید آن را با ما هم در میان بگذارید.

۵- سوپر مارکت اینترنتی بیار

این فروشگاه اینترنتی به نقل از درباره ما در سایت از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را شروع کرده اما با توجه به فضای کمی که در بازاریابی آنلاین پوشش داده خیلی تا کنون دیده نشده است!

بیار یک فروشگاه اینترنتی مواد غذایی است که انصافا تعداد کالای موجود آن قابل توجه است و با توجه به دسته بندی بسیار خوبی که در بالای سایت به صورت مگا منو نمایش داده می شود پیدا کردن اقلام مورد نیاز در این سایت خیلی ساده می باشد.

فروشگاه آنلاین بیار در شبکه های اجتماعی خود مسابقات برگزار می کند و سعی در ترغیب مشتریان به خرید مجدد دارد، این فروشگاه اینترنتی از رقبای خود در زمینه تولید اپلیکیشن موبایل جلوتر است و در پایین سایت پیشنهاد دانلود هر دو نسخه اپ خود برای اندروید و آی او اس را به کاربران می دهند.

مشکلی که در این سایت دیده می شود سبد خرید عجیب تصویری آن است که با اضافه کردن هر محصول بزرگتر می شود و کم کم کل فضای مانیتور را می گیرید و البته در هنگام سفارش متوجه می شویم که فقط از ۱۴ منطقه تهران برای ارسال سفارش پشتیبانی می کند. اما خب شواهدی در سایت پیداست که بیار قصد توسعه کشوری دارد و در سمنان نیز در حال راه اندازی و ارائه سرویس است.

از طرفی بیار به ازای افرادی که به آنها این سوپر مارکت اینترنتی را معرفی می کنید به شما ۲۰ هزار تومان پاداش می دهد که استفاده از سیستم همکاری در فروش آن یک امتیاز مثبت برای این فروشگاه محسوب می شود.

اینطور که پیداست بیار در اصل یک MarketPlace برای سوپر مارکت ها می باشد و در سایت خود برای سوپر مارکت های دیگر نیز فراخوان داده است و می توان این موضوع را مهمترین تفاوت آن با روکولند که دارای انبار اختصاصی است دانست.

در دنیا دیده شده است که MarketPlace های بسیاری از فروشگاه های اینترنتی بهتر بوده اند و ما نیز باید صبر کنیم تا در نهایت نتیجه این دو رقیب که در بالای لیست قرار دارند را مشاهده کنیم.

6- هایپرمارکت آنلاین اتیکت : اتیکت نیز یک MarketPlace می باشد که با استفاده از شعبات متعدد فروشگاه های زنجیره ای نظیر کوروش - هایپرمی-هایپر استار - شهروند- جانبو - هفت - رفاه محصولات مورد نظر مشتریان را بر اساس موقعیت مشتریان از نزدیک ترین شعبه فروشگاههی تهیه و به دست مشتریان خود به صورت رایگان می رساند.و قطعا در این روش تمام ایرادات مارکت پلیس های سابق که در این زمینه فعالیت میکردند را رفع نموده است.

7- سوپر مارکت اینترنتی تپ خرید

8- سوپر مارکت اینترنتی نیومو

9- سوپر مارکت اینترنتی آنکت

10- سوپر مارکت اینترنتی میم مارکت