جاذبه کالاها در سوپرمارکت ها یا هایپرمارکت های زنجیره ای:
هر محصول سوپرمارکتی یک جاذبه است.اگر کالایی نتواند به عنوان یک جاذبه مطرح باشد ، فروش آن مشکل
خواهد بود.جاذبه هابی محصولات سوپر مارکت ها را در چند دسته بندی زیر می نوان جای داد:
محصولات سوپرمارکتی یا فروشگاهی ای دارای جاذبه اول محصولاتی هستند که:
-شدیدا تابع فصل هستند:مانند میوه های نوبر
-به آسانی به فروش می روند.
-درزمره کالاهای اصلی هستند(یعنی معمولادر مراحال تصمیم گیری در مورد خرید انها قبلا تصمیم گیری شده است.)
-دارای مصرف مکرر هستند.
محصولات سوپرمارکتی یا فروشگاهی ای دارای جاذبه دوم محصولاتی هستند که:
-تابع فصل هستند
-فروشگاه خرید آنعا را توصیه میکند.
-به آسانی به فروش میرسند
-دارای ظاهرفریبنده و جذاب هستند
-از تکنولوزی پیچیده برخوردارند.
محصولات سوپرمارکتی یا فروشگاهی ای دارای جاذبه سوم کالاهایی هستند که :
-از تولیدکنندگان همان موسسه عرضه کننده هستند.
-تابع فصل هستند.
-دارای حجم مصرف زیاد با صفات ظاهری موثر هستند.
-دارای قیمت های استثنایی یا مخصوص هستند.
محصولات سوپرمارکتی یا فروشگاهی ای دارای جاذبه چهارم هستند که :
به صورت فله عرضه می شوند.
-مهم نیستند و اگر مهم باشند با علامت مشخص می شوند.
-برای فروش آنها و جلب توجه مشتری در سوپرمارکت یا فروشگاه زنجیره ای ، از تابلو یا علامت راهنما
استفاده میشود.