جاذبه کالاها در سوپرمارکت ها یا هایپرمارکت های زنجیره ای:

هر محصول سوپرمارکتی یک جاذبه است.اگر کالایی نتواند به عنوان یک جاذبه مطرح باشد ، فروش آن مشکل

خواهد بود.جاذبه هابی محصولات سوپر مارکت ها را در چند دسته بندی زیر می نوان جای داد:

محصولات سوپرمارکتی یا فروشگاهی ای دارای جاذبه اول محصولاتی هستند که:

-شدیدا تابع فصل هستند:مانند میوه های نوبر

-به آسانی به فروش می روند.

-درزمره کالاهای اصلی هستند(یعنی معمولادر مراحال تصمیم گیری در مورد خرید انها قبلا تصمیم گیری شده است.)

-دارای مصرف مکرر هستند.

محصولات سوپرمارکتی یا فروشگاهی ای دارای جاذبه دوم محصولاتی هستند که:

-تابع فصل هستند

-فروشگاه خرید آنعا را توصیه میکند.

-به آسانی به فروش میرسند

-دارای ظاهرفریبنده و جذاب هستند

-از تکنولوزی پیچیده برخوردارند.

محصولات سوپرمارکتی یا فروشگاهی ای دارای جاذبه سوم کالاهایی هستند که :

-از تولیدکنندگان همان موسسه عرضه کننده هستند.

-تابع فصل هستند.

-دارای حجم مصرف زیاد با صفات ظاهری موثر هستند.

-دارای قیمت های استثنایی یا مخصوص هستند.

محصولات سوپرمارکتی یا فروشگاهی ای دارای جاذبه چهارم هستند که :

به صورت فله عرضه می شوند.

-مهم نیستند و اگر مهم باشند با علامت مشخص می شوند.

-برای فروش آنها و جلب توجه مشتری در سوپرمارکت یا فروشگاه زنجیره ای ، از تابلو یا علامت راهنما

استفاده میشود.