گروه بندی کالا های سوپرمارکت و هایپرمارکتی

کالاهای سوپرمارکتی را اساسا از نظر فرایند تصمیم گیری در دو دسته می توان تقسیم بندی نمود:

1-محصولات سوپرمارکتی ای که با یک برنامه ریزی قبلی توسط مشتریان در سوپرمارکت یا

هایپرمارکت خریداری می شوند.

2-محصولات سوپرمارکتی ای که تحت اثر نمایش ، حضور در نمایشگاه،تبلیغات یا هوس خریداران در

سوپرمارکت خریداری می شنوند.

بین دو گروه فوق کالاهای مصرفی در سوپرمارکت ها تفاوت های اساسی ای وجود دارد:

مشتریان معمولا با تصمیم قبلی برای خرید کالاهای اصلی مصرفی سوپرمارکتی وارد فروشگاه یا

سوپرمارکت محله می شوند ولی کالاهای معمولی تحت اثر عوامل انگیزشی خریداری می شنود.

معمولا مشتریان در سوپرمارکت ها حاضرند برای کالاهایی که قبلا انتخاب کرده اند و به خاطر آن به

فروشگاه آمده اند بهای بیشتری پرداخت کنند.

معمولا خرید محصولات سوپرمارکتی انگیزشی در مورد کالاهای کوچک – فصلی – فاسدشدنی و به

طور کلی سلف سرویس انجام میشود.ولی خرید محصولات سوپرمارکتی برنامه ریزی شده اغلب در

مورد کالاهای بزرگتر – غیرفصلی و با راهنمایی مسول فروش انجام میشود.