اتیکت نیوز : تخم مرغ به عنوان یکی از منابع سرشار پروتیین می باشد که استفاده از آن با توجه به دسترسی آسان آن بسیار توصیه شده است.

هرچقدر مرغ از منابع طبیعی تر و محصولات ارگانیک تر و بدون مواد هورمونی تغذیه نماید تخم آن سالم تر و حاوی منابع بیشتری از پروتیین خواهد بود.

شما می توانید جهت تهیه این محصول از فروشگاه های زنجیره ای شهر در تمام نقاط تهران و بزودی در ساسر کشور به صورت آنلاین از طریق سایت اتیکت به نشانیhttp://www.Etiqet.ir (تخم مرغ و یا هر محصول سوپرمارکتی دیگر را ) به راحتی خرید نماید و تخم مرغ های مورد نیاز خود را به صورت رایگان درب منزل خود تحویل بگیرید.

اطلاعات تغذیه‌ای تخم مرغ

این متن شامل اطلاعات مختصری در باره ارزش غدایی تخم مرغ می باشد بر این اساس:

· تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است، سدیم کمی دارد و حاوی انواع ویتامین‌ها و ومواد معدنی است.

· پروتئین موجود در تخم‌مرغ کیفیت بالایی دارد، و بعنوان استانداردی برای قیاس دیگر پروتئین‌ها استفاده می‌شود.

· تخم‌مرغ با داشتن ارزش پروتئینی معادل 94 درصد، تاثیر پروتئین زمانی درک می‌شود که با دیگر غذاهای پروتئینی مقایسه شوند از جمله:

شیر – 85 درصد

ماهی – 76 درصد

گوشت گوساله – 74 درصد

·  یک تخم مرغ بزرگ تقریبا حاوی 75 کالری است که از این لحاظ یک میان وعده‌ی کنترل شده به حساب می‌آید.

·  تخم مرغ‌ها حاوی مقادیر فراوانی مواد مغذی متفاوت هستند، از جمله پروتئین‌، کولین، فولات، آهن و روی که تخم مرغ را یک غذای فشرده‌ی مغذی می‌کند.

·  طبق آمار حاصله از بخش پژوهشی وزارت کشاورزی آمریکا در سال 2011، تخم مرغ نسبت به آنچه پیش از این تصور می‌شد دارای کلسترول پایین‌تری است. این بخش پژوهشی اخیرا ترکیبات تغذیه‌ای تخم مرغ‌های استاندارد بزرگ را بررسی کرده‌اند و نتایج نشان می‌دهند که میزان میانگین کلسترول در یک عدد تخم مرغ بزرگ 185 میلی گرم است، یعنی 14 درصد کمتر از چیزی که قبلا ثبت شده بود. تحلیل‌های انجام شده همچنین نشان می‌دهد که تخم‌مرغ‌های بزرگ حاوی 41 واحد (IUویتامین D هستند که در واقع 64 درصد افزایش یافته‌اند.

· راهکار تغذیه‌ای آمریکا و انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که افراد بطور میانگین کمتر از 300 میلی‌گرم کلسترول در روز استفاده کنند.مصرف یک یا دو عدد تخم‌مرغ در روز مطابق این راهکار است، خصوصا اگر افراد در طول روز رژیم کم کالری در پیش بگیرند. تخم‌مرغ کامل حاوی 212 میلی‌گرم کلسترول هستند.

· تخم‌مرغ‌ها منبع غنی کولین هستند. کولین یک ماده مغذی اساسی است که خصوصا برای زنان باردار مهم است چون به رشد مغز جنین کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که کولین همچنین می‌تواند به پیش‌گیری از آلزایمر کمک کند.

· در تحقیقی که در سال 2007 بر روی 9500 نفر انجام شد نشان داد که خوردن یک یا دو تخم مرغ در روز خطر بیماری‌های قلبی عروقی یا سکته را در میان بزرگسالان افزایش نمی‌دهد.

· یک بررسی بر روی 30 سال تحقیق بر روی تحم مرغ نیز به همین نتیجه رسید. خوردن تخم مرغ به شکل روزانه تاثیر چشمگیری بر روی کلسترول خون یا خطر بیماری قلبی ندارد.

· پروتئین موجود در تخم مرغ‌ها به تشکیل ماهیچه و محافظت از‌آنها در بزرگسالان کمک کرده و اجازه می‌دهد که شخص به مدت طولانی‌تری احساس سیری کند و همچنین انرژی لازم در طول روز تامین می‌کند که این خود به داشتن وزن متناسب کمک می‌کند.

· تخم مرغ‌ها همچنین حاوی مقادیر کمی لوتئین و زیگزانتین هستند که جزئی از خانواده‌ی کارتنوئیدها هستند (مثل بتاکاروتن در هویج) که به داشتن چشمان سالم و پیشگیری از علت‌های رایج پیرکوری کمک می‌کند.

 

محتوای چربی و چارت کالری

 

کالری

میران چربی

چربی اشباع

کلسترول

پروتئین

تخم مرغ

72

4.97

1.55

212

6.29

سفیده تخم مرغ

17

0.06

0

0

3.60

زرده تخم مرغ

55

4.51

1.624

210

2.70

 
 
طریقه نگه داری از تخم مرغ :
 

تخم‌مرغ

· هرگز تخم مرغ خام نخورید (این شامل خمیر شیرینی هم می‌شود.)

· هنگام خرید تخم‌مرغ، انواع سرد و سالم آنرا انتخاب کنید که ترک خورده و شکسته نباشند.

· تخم مرغ را در بسته بندی شانه‌ی خود و در سردترین قسمت یخچال نگهدارید، نه در درب یخچال.

· تخم‌مرغهای خام را نباید بیش از 3 هفته در یخچال نگهداشت. تخم‌مرغ­های سفت شده می‌توانند یک هفته در یخچال بمانند. (پوست‌کنده یا پوست نکنده)

· چنانچه یک دستور پخت نیاز به تخم‌مرغ خام داشته باشد نظیر سس سالاد یا سالاد سزار، از یک مایع تخم‌مرغ پاستوریزه بجای تخم‌مرغ خام استفاده کنید.

· تخم مرغ را آنقدر بپزید که زرده‌ی آن سفت شود (زرده نباید شل باشد.)

· غذاهایی که حاوی تخم مرغ هستند را با دمای 70 درجه بپزید.