گفت‌وگوی اختصاصی دنیای سرمایه‌گذاری با مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای «هایپر می»

با در نظر گرفتن اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر جهان سابقه‌ای نزدیک به سه قرن به خود اختصاص داده‌اند، دارای جایگاه ویژه‌ اقتصادی هستند و هنگام تعیین شاخصه‌های توسعه اقتصادی از آن‌ها به‌عنوان شاخصه‌ای قابل‌اعتماد یاد می‌شود.

این در حالی است که بررسی روند فعالیت اقتصادی این‌گونه فروشگاه‌ها در کشورمان بیانگر این نکته است که علی‌رغم سابقه طولانی دادوستدهای اقتصادی در ایران‌زمین تقریباً جایگاه اقتصادی فروشگاه‌های زنجیره‌ای سابقه نه‌چندان طولانی داشته و همین نکته نشانه‌ای از پتانسیل‌های موجود در سرمایه‌گذاری‌های مختلف این بخش است.

به‌منظور آشنایی با این صنعت مدرن با منصور عالی پور، مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای «هایپر می» به گفت‌وگو نشستیم و نظر وی را در خصوص «اهمیت توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران»، «نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اقتصاد ایران» و «ویژگی منحصربه‌فرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپر می» جویا شدیم. وی طی مصاحبه بر این نکته تأکید می‌ورزید که سرلوحه فعالیت‌های «هایپر می» رضایت‌ مشتری است و متأسفانه تاکنون کارکرد و اهمیت توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور به‌درستی شناخته‌نشده است. مشروح مصاحبه را باهم می‌خوانیم.

 

اگر بخواهیم توضیحی مختصر درباره روند شکل‌گیری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران داشته باشیم از کدام فروشگاه باید آغاز کنیم؟

قبل از اینکه پاسخ سوال شما را بدهم بد نیست به این نکته توجه داشته باشیم که باید روند فعالیت و شکل‌گیری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران را به دو بخش قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تقسیم کنیم. فرآیند فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران با حضور فروشگاه زنجیره‌ای شهر و روستا آغاز شد و در پی آن فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعاونی «سپه» برای گروه خاصی از جامعه شکل گرفت؛ اما نیاز توسعه خرده‌فروشی در ایران عاملی بود که فروشگاه کوروش به‌عنوان مدرن‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای آن دوران پا به عرصه فعالیت گذاشت.

 

شما به نام فروشگاه شهر و روستا به‌عنوان نخستین‌های‌ فروشگاه زنجیره‌ای در ایران اشاره کردید، چطور شد پس از انقلاب تقریباً این فروشگاه از چرخه اقتصادی حذف شد؟

این فروشگاه در دوران دفاع مقدس به‌عنوان بهترین ابزار کنترلی بازار برای تأمین کالاهای موردنیاز خریداران به‌خصوص در دوران کوپن بود اما همان‌طور که در جریان هستید مدیریت دولتی و سیستم قدیمی آن عاملی بود تا پس از عادی شدن شرایط تقریباً فعالیت اقتصادی این فروشگاه با چالش مواجه شده و با تشکیل فروشگاه‌های جدیدتر این فروشگاه قدیمی از چرخه اقتصادی کشورمان خارج شود.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران سازندگی، کدام فروشگاه‌ها پا به عرصه اقتصاد خرده‌فروشی ایران گذاشتند؟

اصولاً با تغییر شرایط اقتصادی ایران و همچنین نیاز خرده‌فروشی کشورمان برای تجربه نوین، در این زمینه کم‌کم زمینه حضور فروشگاه‌های جدیدتر شکل گرفت و درنهایت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند و رفاه به سیستم خرده‌فروشی در کشور اضافه شدند. البته در این دوره اتکا هم فعالیت مناسبی داشت؛ اما با در نظر گرفتن جامعه هدف خاص خود که کارکنان نیروهای مسلح بودند همه‌گیر نبود، ولی بازهم در جهت تکمیل و توسعه بازار خود جایگاه مناسبی را ایجاد کرد.

 

شما چندین بار به دوران پس از جنگ تحمیلی یا همان دوران سازندگی اشاره کردید؛ اهمیت این دوره در شکل‌گیری فروشگاه‌های زنجیره‌ای نوین چیست؟

اصولاً پس از پایان جنگ تحمیلی سیستم توزیعی ایران اقتصادی یا اصولی نبود به این دلیل که در گوشه و کنار کشور اگرچه تولیدکنندگان خوب و توانمندی داشتیم، اما زنجیره توزیعی نامناسب باعث بروز مشکلاتی برای فروش این محصولات در کلان کشورمان شده بود؛ به همین دلیل لازم بود سیستم توزیعی نوین وارد عرصه تجارت شده و برای تقویت و توسعه تولیدات مناسب و از طرفی توزیع صحیح کالا در سراسر کشور نقشه راهی اصولی تهیه و تدارک کند. به عقیده من این دوران درواقع نقطه عطف شکل‌گیری فروشگاه‌های زنجیره‌ای نوین بود.

 

اگر اشتباه نکنم دهه ۷۰ شمسی به‌عنوان نقطه عطف توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بود، چه عاملی باعث شد تا شاهد حضور دیگر برندها در بازار ایران باشیم؟

بله اصولاً توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران طی دهه ۷۰ آغاز شد که تا اواسط دهه ۸۰ تقریباً فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه و شهروند با این شیوه فعالیت نمودند، اما با توجه به سهم کم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بازار خرده فروشی ایران این نیاز احساس می‌شد که باید کم‌کم شاهد ورود برندهای دیگری در سیستم خرده‌فروشی نوین کشور باشیم. به همین دلیل می‌بینیم از اواسط دهه ۸۰  نشست‌ها و جلساتی برای ورود تازه‌واردها آغاز شد. به صورتی که حدود ۱۲ سال پیش که هایپر استار وارد ایران شد با کمک عوامل شهری و دولتی توانست شیوه جدیدی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای را با نام هایپر در کنار فروشگاه‌ای زنجیره‌ای معرفی نماید.

 

مهم‌ترین نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اقتصاد کشور چیست؟

نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تأثیر آن در اقتصاد کشور بسیار گسترده است و می‌توان ساعت ها پیرامون آن صحبت کرد، ولی به‌طور اشاره عرض می‌کنم. همان‌طور که می‌دانید تولیدکنندگان کالا در یک نقطه مشخص تجمیع نشده‌اند و با توجه به منابع، تولید‌کنندگان با امتیازهای خاصی در سراسر کشور عزیزمان پراکنده‌ هستند؛ بنابراین اگر قرار است تولیدکننده یک کالا در جنوب کشورمان دسترسی به بازار مرکز و شمالی کشورمان داشته باشد باید هزینه‌ای قابل‌توجه برای تشکیل بازاریابی فروش کالای خرد داشته باشد. اینجا اهمیت شکل‌گیری فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشهود است و باید به آن پاسخی منطقی و مناسب داشته باشیم. اصولاً فروشگاه‌های زنجیره‌ای حلقه مفقوده سیستم توزیع کالا هستند. همین‌طور در شهرهای بزرگ با توجه به ترافیک و شلوغی خیابان‌ها از این طریق مصرف‌کننده می‌تواند در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کند و یکی از عوامل و تأثیرات مهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای بهینه کردن مصرف و فرهنگ خرید مصرف‌کننده است.

 

فلسفه و اهمیت تشکیل اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در چیست؟

با در نظر گرفتن اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای توسعه نیازمند راهبرد مشخصی هستند تعدد آن‌ها در بازار ایران و همچنین افزایش تقاضای تشکیل فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاملاً طبیعی بود که ‌باید تشکل یا نهادی برای فراهم کردن مسیر توسعه این نوع فروشگاه‌ها تأسیس می‌شد تا فعالان این صنعت بتوانند در قالب یک نهاد صنفی مطالبات و اهدافشان را پیگیری کنند؛ بنابراین از اوایل سال ۱۳۸۰ به‌نوعی این مهم اتفاق افتاد و کانون فروشگاه‌های زنجیره‌ای مطالبه شد که در ادامه مسیر اهمیت اقتصادی و همچنین نیازهای جامعه بر اساس سیاست‌های کلان کشور که از سوی مسئولان تعیین‌شده بود، زمینه ارتقاء این تشکل صنفی به اتحادیه فراهم شد و به لطف خداوند در خرداد ماه سال ۱۳۵۹ رسماً اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره تأسیس شد.

 

 گفت‌وگوی اختصاصی دنیای سرمایه‌گذاری با مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای

 

به سیاست‌های کلان اشاره کردید؛ آیا در این زمینه حمایت‌های دولتی همراه شکل‌گیری این نهاد بود؟

بله؛ از اوایل دهه ۸۰ سیاست‌های اقتصادی دولت و وزارت بازرگانی وقت بر این بود که فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ یکی از نیازهای اصلی سیستم توزیع کالا در کشورمان هستند. به همین دلیل حمایت‌ها و همراهی‌های مسئولان تا به امروز با این تشکل بوده و در چند سال اخیر با توجه به شکل‌گیری مجتمع‌های تجاری و نیاز بازار توسعه این فروشگاه‌ها جدی‌تر شد.

 

بازگردیم به روند تشکیل این فروشگاه‌ها با در نظر گرفتن این نکته که درواقع شکل‌گیری نوین این‌گونه فروشگاه‌ها با حضور برندهای خارجی آغازشده؛ آیا این نوع فعالیت اقتصادی وابستگی خاصی به خارج از ایران دارد یا اینکه استقلال در آن دیده می‌شود؟

اجازه دهید کمی در این زمینه بیشتر توضیح بدهم. فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای نیازهای تخصصی کاملاً مشهود و ملموسی هستند که از سیستم تأمین ‌کالا یا همان لجستیک آغازشده تا فروش کالا از صندوق ادامه خواهد داشت؛ بنابراین این چرخه باید کاملاً سیستماتیک و دقیق عمل کند، ازاین‌رو برخی برندهای خارجی که وارد ایران شدند سیستم مخصوص به خود را وارد کردند و به کار گرفتند؛ اما گروه دیگری از فروشگاه‌های دیگر زنجیره‌ای فعال ایران با استفاده از برخی نرم‌افزارهای خارجی آن‌ها را بومی کرده و اکنون در فروشگاه‌های خود استفاده می‌کنند؛ بنابراین اگر بخواهیم بگوییم وابستگی کامل است خیر، پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم و همچنان در حال تکامل به‌خصوص در زمینه نرم‌افزارهای موردنیاز هستیم. من اعتقاد دارم این نوع فعالیت اقتصادی پویاست و دائم نیاز به نوآوری دارد اما نباید فراموش کنیم اداره چنین فروشگاه‌هایی نیازمند دانش و تخصص خاصی است که از ابتدای ورود و تأمین کالا تا چیدمان قفسه‌ها و فروش آن از صندوق اهمیت آن دیده می‌شود و با توجه به نگاه رهبر انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی یکی از کارکردهای این دیدگاه با حضور فروشگاه‌های خوب و مدرن داخلی می‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد و شاید نیاز و دلیلی برای ورود فروشگاه‌های خارجی نباشد.

 

برسیم به موضوع اشتغال‌زایی چنین فروشگاه‌هایی، به نظر شما این فروشگاه‌ها اشتغال‌زا هستند؟

پاسخ مشخص شما مثبت است؛ به‌این‌ترتیب که این فروشگاه‌ها نه‌تنها دارای اشتغال‌زایی مستقیم هستند بلکه به‌صورت غیرمستقیم نیز باعث ایجاد شغل و فرصت‌های شغلی خواهند شد. به‌عنوان‌مثال در فروشگاه‌زنجیره‌ای «هایپر می» ۱۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم و به‌صورت غیرمستقیم هم ۱۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده است. پس نتیجه اینکه این فروشگاه‌ها عامل قابل‌اعتماد برای ایجاد شغل در کشورمان هستند و قطعاً بخشی از معضل بیکاری را حل خواهند کرد.

 

متوجه شدم تأکید خاصی در اشتغال‌زایی غیرمستقیم دارید. لطفاً در این زمینه بیشتر توضیح دهید؟

با عنایت به اینکه معضل بیکاری در جامعه ما جدی است، رهبر انقلاب سال ۹۶ را به عنوان تولید و اشتغال نام‌گذاری کردند. اولین نکته‌ای که می‌توانم عرض کنم در بخش خدمات و سیستم لجستیک است که مشاغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند؛ به‌این‌ترتیب که تولیدکنندگان کالاهایشان را برای تحویل به انبارهای مرکزی یا حتی خود فروشگاه‌ها ارسال می‌کنند؛ اما اجازه دهید به واقعیتی پنهان از جایگاه اشتغال‌زایی بالای این فروشگاه‌ها اشاره کنم. در سیستم اقتصاد تولیدکنندگان دسترسی به بازار قابل‌اعتماد امتیازی است که اغلب به دنبال آن هستند حال‌آنکه وقتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تأمین‌کننده یا تولیدکننده وارد انعقاد قرارداد می‌شوند این مهم محقق شده است؛ به این معنی که تولیدکننده می‌داند به بازاری قابل‌اعتماد با گردش قابل‌قبول دسترسی دارد؛ بنابراین روند جذب نیرو و استخدامی خود را متناسب با تعهدات و افزایش تولید خود تعیین می‌کند.

 

این شیوه آیا به کاهش هزینه‌های تولید نیز منجر خواهد شد؟

قطعاً این‌گونه است، چون حجم بالای خرید، مراحل تبلیغات و همچنین چرخه توزیع گسترده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کنار شفاف‌ بودن عملیات مالی باعث کاهش قیمت کالاها خواهد شد که شاهد مثال آن نیز در قیمت‌ کالاهای عرضه‌شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. سیستم سفارش گذاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای و حجم تقاضای آن‌ها باعث افزایش قدرت چانه‌زنی و همچنین انعطاف‌پذیری تولیدکنندگان در تعیین قیمت محصولاتشان است. به‌طورکلی هرچه هزینه‌های سربار کاهش یابد به سمت کاهش قیمت خواهیم رفت.

 

در بسیاری از موارد انتقادهایی از محصولات عرضه‌شده به دلیل قیمت بالا و حجم کم وجود دارد؛ نظر شما در این زمینه چیست؟

به این نکته توجه داشته باشید که این دو مورد مربوط به تولیدکنندگان است نه فروشگاه‌های زنجیره‌ای اما پاسخ سوال شما اعلام قیمت‌های دستوری است. اصولاً سیستم قیمت‌گذاری در کالاها باید به‌صورت آزاد و سیستم رقابتی باشد نه اینکه برای کالاها قیمت‌هایی تعیین و به تولیدکننده ابلاغ کنیم. این شیوه باعث می‌شود تولیدکنندگان برای رسیدن به رقم تعیین‌شده به شیوه‌های مختلف عمل کنند که یکی پایین‌آوردن و یا کاهش وزن کالا و … است؛ بنابراین تعیین قیمت دستوری حمایت از مصرف‌کنندگان نیست بلکه در بسیاری از موارد نه‌تنها مصرف‌کنندگان را متضرر می‌کند بلکه زمینه‌های تولید را نیز با چالش مواجه خواهد کرد.

 

شما معتقدید فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای شفاف‌ترین مراحل اقتصادی هستند؟

دقیقاً، سیستم یکپارچه موجود در این فروشگاه‌ها زمینه این امر را محقق کرده است تا شفافیت بالایی در فعالیت‌های اقتصادی فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیده شود به‌عنوان‌مثال درباره اعمال مالیات بر ارزش‌افزوده فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌عنوان پیشگامان اجرای آن بودند که حتی در برخی موارد مورد انتقاد رقبا در بازار خرده‌فروشی نیز قرار گرفتیم یا در مورد دیگر مربوط به استفاده از صندوق‌های فروش است که متأسفانه در حال حاضر هنوز برخی از صنوف مختلف مورداستفاده قرار نگرفته است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ از همان ابتدا از این سیستم استفاده می‌کردند؛ چون اگر غیر از این باشد، امکان کنترل کالا و موجودی آن‌را نخواهند داشت.

 

با در نظر گرفتن روند توسعه این صنعت در ایران به نظر شما هنوز هم جای سرمایه‌گذاری وجود دارد؟

بله سهم نزدیک به ۱۵ درصدی فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ در بازار خرده فروشی کشور بیانگر آن است که هنوز ظرفیت خالی زیادی در این زمینه وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند با ابتکار عمل و همچنین سیستم‌های نوین فروشگاه‌های زنجیره‌ای ورود کنند.

 

یکی از مهم‌ترین مقاومت‌های انجام‌شده در مقابل توسعه‌ فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بخش خرده‌فروشی سنتی است، نظر شما در این زمینه چیست؟

در کلان اقتصاد، مقاومت بخش‌های مختلف کاملاً طبیعی است و اغلب شاهد آن هستیم؛ اما درباره مخالفت خرده‌فروشی‌های سنتی کشورمان این گروه احساس می‌کنند به دلیل شکل‌گیری فروشگاه‌های زنجیره‌ای این واحدها تعطیل یا سهم بازار کمتری خواهند داشت. درحالی‌که بیشترین مشکل درباره تعطیلی واحدهای سنتی مربوط به نبود سیستم کنترلی دقیق در این مجموعه‌هاست که آن‌ها را از رقابت‌پذیر بودن خود محروم می‌کنند.

 

نظر شما درباره تجمیع این فروشگاه‌های سنتی چیست؟

این اتفاقی است که در اغلب کشورهای جهان روی داده است و در ایران هم فروشگاه‌های سوپرمارکت پر سابقه  دریانی‌ها اقدام به این کار کرده‌اند. این برند باسابقه در ایران به‌تازگی با تشکیل برندی جدید بانام «یاران دریان» حق بهره‌برداری را به متقاضی ارائه می‌کند. این نوع ابتکار عمل می‌تواند باعث اقتصادی شدن فعالیت‌های خرده‌فروشی‌های سنتی نیز باشد؛ بنابراین بد نیست که سنتی‌ها نیز به این نوع فعالیت‌های اقتصادی توجه داشته باشند و از امتیازهای آن استفاده کنند. به این شیوه می‌توانند علاوه بر موجودی کالای خود به راحتی در چرخه رقابت ورود کنند.

 

یکی از سیاست‌های اقتصادی در دولت، جذب سرمایه‌گذاران خارجی بوده، به نظر شما آیا این رویه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای موفق بوده است؟

واقعیت امر این است که سیاست‌های اتخاذ شده مناسب و قابل‌قبول می‌باشد، اما تاکنون این روند علی‌رغم تمام حمایت‌هایی که انجام‌شده و امتیازهایی که برای شرکت‌های خارجی داده ‌شده به نتایج تعیین‌شده نرسیده؛ بلکه بیشتر از این‌که سرمایه‌گذاری شود سرمایه‌بری بوده است. بنده فکر می‌کنم باید در این زمینه تجدیدنظر کنیم و تعریف سرمایه‌گذاری خارجی در این نوع فعالیت اقتصادی را تغییر دهیم. همان‌گونه که در تمام کشورها تعریف مشخصی برای سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد.

 

مشکل دیگری که اکنون فروشگاه‌های زنجیره‌ای با آن مواجه شده‌اند مربوط به اتحادیه‌های صنفی دیگر است که معتقدند تداخل کاری ایجادشده و این فروشگاه‌ها وارد حوزه فعالیت‌هایشان شده‌اند، شما این موضوع را تائید می‌کنید؟

گسترده فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در برخی موارد ممکن است این سوءتفاهم را ایجاد کرده باشد به این دلیل که در اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای از اقلام خوراکی تا فروشگاه‌های خودرو وجود دارد و حتی شاهد نوآوری‌های جدید دیگری هستیم؛ اما با در نظر گرفتن جایگاه اقتصادی اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال تعیین و تدوین آیین‌نامه‌های مناسب این روند هستیم و امیدواریم که به‌زودی این مشکلات برطرف خواهند شد.

 

شما به تقاضای خدمات نوین فروشگاه‌های زنجیر‌ه‌ای اشاره کردید؛ لطفاً کمی توضیح دهید؟

به‌تازگی تقاضاهای تأسیس چنین فروشگاه‌هایی به اتحادیه ارسال شده است. به‌عنوان‌مثال اکنون درخواستی است که سرمایه‌گذاری در نظر دارد ملک خود را به مجموعه‌ای خدماتی از تعمیر خودرو تا آرایشگاه تبدیل کند؛ یعنی یک پکیج خدماتی به‌صورت فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارائه کند. اگر این شخص بخواهد از تک‌تک اتحادیه‌ها مجوز دریافت کند باید ماه‌ها به دنبال تأمین مدارک موردنیاز و مراجعه به چندین اتحادیه باشد درحالی‌که وقتی ارتباط و هماهنگی در یک اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای باشد کار به‌سادگی انجام خواهد شد.

 

لطفاً درباره فروشگاه «هایپرمی» توضیح دهید و بفرمایید این برند دارای چه ویژگی‌هایی است؟

اغلب فعالیت‌ها و سیاست‌های کلان فروشگاه‌های زنجیره‌ای میان تمام برندها مشترک است اما «هایپرمی» درواقع سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی مخاطبان انجام داده است به‌این‌ترتیب که شیوه ارائه خدماتش به مشتریان را متفاوت طراحی کرده است. به‌عنوان‌مثال در بخش کالاهایی که امکان مرجوع نمودن آن مشکل است ما علی‌رغم مشکلاتی که برای فروشگاه به وجود می آید آن کالا را مرجوع کرده و تلاش می‌کنیم بهترین تجربه خرید را برای خریداران ایجاد کنیم و به‌طور کلی در آموزش پرسنل برای نوع رفتار و ارتباط مؤثر با مشتری دقت زیادی داریم.

 

در فروشگاه «هایپرمی» که مدیریت آن با شماست روند تأمین کالاها چگونه است؟

با در نظر گرفتن اهداف تعیین‌شده، اولویت اصلی ما برای انتخاب کالاها کیفیت است. به‌این‌ترتیب «هایپرمی» تنها اقلام با کیفیت مناسب را برای ارائه و عرضه در فروشگاه‌های خود انتخاب خواهد کرد. البته این کاملاً طبیعی است که در کشورمان تولیداتی با کیفیت متفاوت وجود داشته باشد اما در میان چند ردیف اول کالاهایمان را تأمین می‌کنیم و با استفاده از بهترین‌ها قدرت انتخاب به مخاطبان خود می‌دهیم و در ردیف قفسه‌های خود مثلاً ۵ یا ۷ برند معتبر محصولات را عرضه می‌کنیم تا خریداران از میان آن‌ها کالای موردنظر را انتخاب کنند.

 

اهداف بلندمدت این برند چیست؟

بحث توسعه در شهرهای دارای پتانسیل ازجمله اهدافی است که به دنبال آن هستیم به‌عنوان‌مثال شیراز، قم، قزوین، رشت و تهران. از سوی دیگر به دنبال تقویت سیستم ارتباطی با مشتریان هستیم و روی آن سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم که اصلی‌ترین آن سیستم کارت مشتریان وفادار است و در اهداف بلند مدت خود ایجاد فروشگاه‌های مجازی را در برنامه داریم.

 

تعداد «هایپر می» چند شعبه است؟

در حال حاضر هایپر می دارای ۱۴ فروشگاه است که ۵ فروشگاه در تهران و باقی در شهرستان‌های کلارآباد، تنکابن، مشهد، کرج، اصفهان و تبریز هستند، اما به‌زودی سه فروشگاه دیگر هم افتتاح خواهد شد. یکی از آن‌ها با هشت هزار متر در مجتمع تجاری مگا پارس واقع در خیابان شریعتی به‌نوعی بزرگ‌ترین فروشگاه هایپر می خواهد بود.

 

اگر افراد بخواهند ملک یا فضای خود را در قالب فروشگاه زنجیره‌ای هایپر استفاده کننده شرایط چیست؟

این علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه حضوری یا استفاده از وب‌سایت «هایپرمی» تقاضای خود همراه با مشخصات ملک را ارسال کنند که درنهایت توسط واحد توسعه شرکت مورد بازدید و در صورت تأئید شرایط، دعوت به مذاکره خواهد شد.

 

حداقل‌هایی که برای فروشگاه‌های «هایپرمی» در نظر دارید چیست؟

المان‌های بسیاری در نظر گرفته می‌شود اما اولین آن فضای موردنیاز است که نباید فضای فروشگاهی موردنظر کمتر از ۱۵۰۰ مترمربع باشد. به‌جز این نکته دسترسی، فضای پارک، بازارهای اطراف و … ازجمله نیازهایی است که کارشناسان ما هنگام تائید تقاضا در نظر می‌گیرند. به عقیده ما عدم جانمایی صحیح در فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی برای برند بشود. به همین دلیل در برخی موارد که شرایط مساعد نیست به متقاضیان توصیه می‌کنیم از تقاضای خود صرف‌نظر کنند.

 

سوتیتر اول: فرآیند فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران با حضور فروشگاه زنجیره‌ای شهر و روستا آغاز شد و در پی آن فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعاونی «سپه» برای گروه خاصی از جامعه شکل گرفت.

سوتیتر دوم: با تغییر شرایط اقتصادی ایران و همچنین نیاز خرده‌فروشی کشورمان برای تجربه نوین، در این زمینه کم‌کم زمینه حضور فروشگاه‌های جدیدتر شکل گرفت و درنهایت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند و رفاه به سیستم خرده‌فروشی در کشور اضافه شدند.

سوتیتر سوم: فروشگاه‌های زنجیره‌ای حلقه مفقوده سیستم توزیع کالا هستند. در شهرهای بزرگ با توجه به ترافیک و شلوغی خیابان‌ها مصرف‌کننده می‌تواند در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کند و یکی از عوامل و تأثیرات مهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای بهینه کردن مصرف و فرهنگ خرید مصرف‌کننده است.

سوتیتر چهارم: با توجه به نگاه رهبر انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی یکی از کارکردهای این دیدگاه با حضور فروشگاه‌های خوب و مدرن داخلی می‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد و شاید نیاز و دلیلی برای ورود فروشگاه‌های خارجی نباشد.

سوتیتر پنجم: در کلان اقتصاد، مقاومت بخش‌های مختلف کاملاً طبیعی است و اغلب شاهد آن هستیم؛ اما درباره مخالفت خرده‌فروشی‌های سنتی کشورمان این گروه احساس می‌کنند به دلیل شکل‌گیری فروشگاه‌های زنجیره‌ای این واحدها تعطیل یا سهم بازار کمتری خواهند داشت.

#اتیکت#فروش آنلاین#هایپرمی#فروشگاه_زنجیره ای_هایپر_می#منصور_عالی_پور

منبع : وبسایت فروشگاه هایپرمی

http://www.hyperme.ir/%DA%AF%D9%81%D8%AA%E2%80%8C%D9%88%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5%DB%8C-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1/